tisdag 13 januari 2015

Tjugondag Knut

Ikväll har jag städat bort julen. Alla säger att det är så himla skönt men jag tycker faktiskt att det känns tråkigt. Det tycker jag nog varje år. Jag gillar adventsljusstaken och stjärnan i fönstret. Men men, nu är iaf allt ihoppackat även om jag inte har gått ner med det i källaren ännu. 


Jag har varit i Linköping hela dagen idag. Vi hade en utvärdering av förra årets arbete med representanter för hela regionen. Vi var två stycken från varje kontor plus alla sektionschefer som samlades och diskuterade vad som hade varit bra och vad vi vill ska förbättras till nästa år. Det var en väldigt inspirerande dag och nu vill man bara sätta igång och implementera nya arbetssätt. Men jag är utlånad till en annan sektion hela året och kommer att arbeta med andra saker så jag kommer egentligen inte vara inblandad. Men jag kommer nog vara med på något hörn ändå. 

När jag är borta en hel dag så där blir det lite svårare med mellanmålen eftersom jag inte har tillgång till någon kyl och det känns tråkigt att bara äta frukt hela tiden. Därför testade jag att göra egna bars igår. Jag hittade ett recept i #Bakboken som jag provade. Det blev jättegott! Man rostade 4,5 dl havregryn, 1 dl kokosflingor och 1 dl grovt hackad sötmandel. Sedan blandade man det med 0,5 dl kokosolja, 0,5 dl flytande honung och lite kanel (eller annan valfri krydda) som man kokat upp i en kastrull. Man blandade även i 1 dl valfri hackad torkad frukt eller bär (jag använde tranbär). Sedan pressade man ut blandningen i ett jämt lager på en plåt och gräddade i mitten av ugnen i 15-20 min (150 grader). Kakan måste svalna ordentligt, cirka två timmar, innan den skärs upp i lagom stora bitar. 

Jag tror att jag skulle ha kunnat pressa ihop blandningen lite mer för de ramlar lätt i sär. Men de blev väldigt goda. Ett perfekt mellanmål. Så här såg kakan ut innan jag skar upp den. 


Inga kommentarer: