lördag 24 januari 2015

Chilimarinerade laxspett med bulgur och limekesella

Gårdagens middag (och det som även kommer att bli kvällens middag) blev en av mina favoriter ur kostschemat. Laxen blir verkligen otroligt god av marinaden. Det är riktigt stora portioner, väldigt mycket bulgur. Jag trodde först att det stod fel mängd men det ska tydligen vara så. Jag kan inte säga att jag går hungrig iaf.

 
Till 2 portioner behövs:
300 g lax
2 msk sojasås
1 msk olivolja
1 st färsk chilifrukt
2 dl bulgur
30 cm gurka
1 st paprika grön
1 knippe persilja blad (jag använder fryst)
salt
peppar
1 dl lättkvarg
1 msk limejuice
 
1. Gör marinaden: Blanda olivolja, soja och finhackad chili.
2. Skär laxen i kuber och lägg dessa i marinaden. Låt stå i kylskåp i ca en timme.
3. Tärna gurka och paprika, hacka persilja. Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen.
4. Blanda bulgur, gurka, paprika, persilja, salt, peppar och olivolja i en skål.
5. Trä laxkuberna på spett och stek i olivolja i en stekpanna tills de är genomstekta.
6. Rör i limejuice i kesellan. Servera laxspetten med bulgursalladen och en klick limekesella.

Inga kommentarer: