torsdag 20 mars 2014

Tandläkaren


Idag var jag hos tandläkaren. Inga hål och bara lite tandsten så det var bra. Men för första gången fick jag göra en panoramaröntgen. Då röntgar de hela munnen så att de får med båda käkarna för att kunna se eventuella visdomständer. Jag har inte fått några visdomständer men på röntgenbilden syntes att jag hade en som låg under tandköttet i nedre käken. Den tanden låg snett och lutade mot rötterna på tanden innanför. Det kan orsaka problem när/om den kommer upp. I såna fall behöver man operera bort den. Men man kan också leva hela livet med tanden på det sättet utan att den orsakar några problem.
 
Men bara på grund av att det finns en risk att jag kommer att behöva operera bort den i framtiden och för att den operationen ska rymmas i avtalet var hon tvungen att flytta upp mig till grupp två. Istället för att betala 42 kr i månaden kommer jag behöva betala 103 kr i månaden. Men jag hade iaf lite tur. Tydligen tecknas avtalen på tre år och mitt avtal hade förnyats i april förra året. Det innebär att höjningen inte kommer att ske förrän mitt nuvarande avtal går ut i april 2016.

Inga kommentarer: