torsdag 20 februari 2014

Tågstrul

Idag har det varit en mycket dålig pendlardag. Direkt när jag såg att det hade kommit snö under natten ställde jag in mig på det värsta. När jag kom till tågstationen och mitt tåg inte stod inne på perrongen då förstod jag att något var fel. Vi kom iväg ungefär 35 minuter för sent. Men det berodde faktiskt inte på snön. En av vagnarna hade vandaliserats genom att alla rutor var sönderslagna så de var tvungna att städa upp det först och dessutom var det tekniskt fel på en annan vagn som de var tvungna att koppla loss och lämna kvar. Jag var inte jättenöjd men det finns ju inget man kan göra så det är bara att gilla läget. Och efter att ha upplevt hemresan kan jag säga att 35 minuters försening inte är någonting.
 
När jag skulle åka hem gick tåget i tid från t-centralen, men vi hann inte rulla i många minuter innan vi stannade - närmare bestämt i Älvsjö. Då var det tågkö ända till Södertälje på grund av ett trasigt fordon som hade åkt mellan Flemingsberg och Södertälje tidigare och som eventuellt kunde ha skadat rälsen. Därför var de tvungna att undersöka rälsen innan de kunde låta fler tåg passera och därför blev det kö. Det tog lite drygt två timmar för oss att ta oss till Södertälje. När vi kommer fram dit får vi veta att vårt tåg ska tas ur trafik på grund av att det är alldeles för många tåg på en kort sträcka. Vi får därmed kliva av och invänta nästa tåg som skulle ligga strax bakom. Men det visade sig vara en hel del tåg i mellan så vi fick vänta där ett bra tag.
 
Det var sjukt mycket folk på tågstationen i Södertälje. Vårt tåg var ju inte det enda som hade drabbats av problemet och det var folk precis överallt. De flesta höll ändå humöret uppe men några få kunde inte hålla tillbaka sin frustration. Jag tycker så synd om tågvärdarna i de lägena. Det är ju de som får ta all skit och det är ju verkligen inte deras fel.
 
Jag kom iaf hem till slut, ungefär två timmar och 45 minuter senare än jag planerat. Helt slut. Det var verkligen psykiskt påfrestande. Jag är så glad att jag inte alltid pendlar och jag kan inte direkt påstå att jag är speciellt sugen på att gå till tåget igen imorgon bitti.

Inga kommentarer: