måndag 2 september 2013

Nya matvanor

Jag har ju som sagt börjat ta tag i maten och träningen igen nu efter sommaren. Varje år brukar jag ju köra några veckor med Viktklubb för att komma i form igen efter sommaren. Det gör jag även i år men nu räknar jag inte bara kalorier utan jag har förändrat vad jag äter lite grann också. Jag ska även ändra mitt träningsupplägg en del. 

I början av sommaren anlitade jag en pt för online coachning men vi kom inte riktigt igång pga olika anledningar. Men nu har jag fått ett träningsupplägg av honom och han har även gett mig lite tips och råd rörande kosten efter att jag skrivit matdagbok i några dagar och visat honom. 

Eftersom jag har varit, och fortfarande är, förkyld har jag inte kunnat träna så det upplägget får jag berätta mer om senare. Men maten har jag iaf kunnat komma igång med. Den största förändringen är frukosten. Jag brukar alltid äta gröt eller yoghurt med müsli och en macka. En ganska kolhydratsfylld frukost. Men nu dricker jag en smoothie på mjölk, banan och proteinpulver och så äter jag ett ägg. 

Till mellanmål äter jag som vanligt keso eller kesella med hallon och solroskärnor och linfrön. På kvällen försöker jag äta mindre kolhydrater än vanligt. Förra veckan blev det köttfärsröra med bönor, fiskgryta, ugnsstekt kyckling med kokta grönsaker, sesampanerad kyckling med avokadosallad och lax med spenat och bönor. Jag har sen samma mat i matlåda till lunchen dagen efter men då har jag ibland lagt till någon kolhydratskälla som bulgur eller quinoa. 

På kvällen, strax innan jag går och lägger mig, dricker jag också en proteindrink.  Jag är hittills väldigt nöjd med kostupplägget. Jag har redan blivit av med sötsuget och jag håller mig mätt väldigt länge. Nu kan ju det också ha att göra med att jag är förkyld och inte lika sugen på mat av den anledningen men jag tycker ändå att det känns bra.

Så här såg det ut i lördags kväll när jag avslutade dagen med en proteindrink och UFC på tv:n. 

 

Inga kommentarer: