onsdag 8 december 2010

Mat och dryck

Mat är ju ett återkommande ämne i den här bloggen och varför ändra på ett vinnande koncept. Så här såg kvällens middag ut:

Potatisgratäng (med vitlök så klart), stekt fläskytterfilé som marinerats i vitlök och honung samt bearneisesås. Jag tror inte att så många studenter hade just det på tallriken en helt vanlig onsdag som denna. :) I måndags gjorde vi en jättegod köttfärslimpa som jag har tänkt tipsa er om, men det får bli vid ett senare tillfälle. Men ett annat tips kan jag ge er så länge. Det här receptet på saffranskrans är jättebra. Jag har använt det både för att göra vanliga bullar och en krans och det fungerade lika bra till båda varianterna. De blev jättesaftiga och goda.

Ikväll är Marcus iväg på glöggkväll med klassen och jag har spenderat kvällen framför tv:n. Såg ni Jamie Olivers program om svensk mat? Det var riktigt bra tycker jag och jag tycker att han verkligen prickade in vad svensk mat är.

På tal om glögg, har ni provat årets variant med saffran? Malin hade med sig en flaska när hon kom hit i helgen. Vi hade hört lite olika åsikter om den, men vi tyckte allihopa att den var god. Men jag väljer nog helst vanlig glögg som smakar glögg.

Inga kommentarer: