torsdag 16 december 2010

Hallon- och lakritskolor

När jag ändå är i recepttipsartagen kan jag även lägga upp receptet på hallon- och lakritskolorna jag gjorde förra veckan eftersom det är flera som har varit intresserade av dem.

ca 40 kolor:
3 dl socker
3 dl grädde
1 tub glykos (50 ml)
2 msk lakritsextrakt
30 droppar hallonarom (1 ml)
100 g mörk choklad av bra kvalitet

1. Koka samman grädde, socker och glykos i en tjockbottnad kastrull på svag värme tills blandningen är 120 grader eller klarar ett mjukt kulprov.

2. Tillsätt lakrits, hallon och finhackad choklad och rör om tills chokladen har smält.

3. Lägg bakplåtspapper i en ugnsfast form, ca 15x20 cm och häll i kolan. Låt den stelna i minst tre timmar och skär sedan upp dem med en vass kniv.

Jag köpte glykos på apoteket och smaksättningarna på Panduro. Men mängden av smaksättningarna som står i receptet stämde inte överens med vad som stod på flaskorna. Till exempel stod det att 1 ml hallonarom är 20 droppar och inte 30 som i receptet. Ekonom som jag är valde jag försiktighetsprincipen och gick på flaskans rekommendation. Men man kunde ha haft i mer för hallonsmaken blev väldigt svag jämfört med lakritssmaken.

Kolan fick stå över natten innan jag skar upp den och det gick jättebra. Jag slog inte in dem lika fint som på bilden utan nöjde mig med rosa cellofanpapper.

Inga kommentarer: