söndag 23 maj 2010

8-13 maj

Lördagen den 8:e maj åkte mamma och Carina med ett gäng på en tredagarsresa till Inre Mongoliet. Ett annat gäng åkte till Xian för att kolla på terrakottaarmén. Vi som stannade kvar i Beijing hade från och med då sex fridagar framför oss att spendera hur vi ville. Här följer ett axplock på vad vi hann med under de dagarna.

  • Ett besök på Trum- och klocktornen där vi såg en häftig trumshow.


Utsikt från Trumtornet över Hutongerna.


Klocktornet.

  • Vi hittade en sjö mitt i Hutongerna som vi promenerade runt. Det var väldigt mysigt och för mig var det en av höjdpunkterna på resan.

  • Det var väldigt billigt att göra skönhetsbehandlingar så det passade vi på att göra nästan varje gång vi var på en marknad. På alla de marknader vi var på fanns det nämligen en hel skönhetsavdelning. Vid ett tillfälle gjorde jag fotvård, fotmassage, pedikyr, manikyr och noppade ögonbrynen för bara 200 kronor!

  • En morgon gick vi upp tidigt och åkte till Kolberget för att se kinesernas morgongymnastik. Uppifrån berget fick man också en bra utsikt över Den förbjudna staden.

  • Vi såg Operahuset.

  • Sist, men inte minst: shopping, shopping, shopping. :)


Här ser ni lite av vad jag kom hem med. Bland annat nio par skor, fyra väskor, sex klänningar och en hel del smycken.

Avslutningsvis kan jag säga att jag har fått en helt ny bild av gruppresor. Jag hade mina fördomar och tyckte att det kändes lite pensionärsaktigt att åka på en sådan resa. Men nu är jag helt övertygad om att vi inte hade kunnat uppleva det vi har upplevt med någon annan typ av resa. Att vi hade tillgång till guider som pratade både svenska och kinesiska var jätteviktigt. Dessutom var det faktiskt ganska kul att resa i grupp. Man lärde ju känna andra resenärer och man hade fler att dela de här häftiga upplevelserna med. Jag tycker verkligen att alla som är intresserade av att besöka Beijing borde överväga just den här resan. Jag tror att det finns platser kvar redan till nästa år. Kontakta Luu Travel i Eskilstuna och jag lovar att ni inte blir besvikna! :)

Inga kommentarer: