fredag 8 oktober 2010

Thailändsk kycklinggryta

Jag fortsätter att tipsa om bra hösträtter. Den här kanske framför allt till er som redan tröttnat på hösten och vill fantisera om varmare breddgrader. :) Det här åt vi igår kväll och det var rent ut sagt skitgott. Det var dessutom lätt och tog inte alltför lång tid.

Till 4 personer:
600 g kyckling, skuren i mindre bitar
salt och svartpeppar
150 g champinjoner, halverade
1 liten röd paprika, skuren i bitar
1-2 purjolökar, skivad
200 g sockerärter, halverade
1 bit citrongräs
1 msk riven färsk ingefära (eller hackad syltad ingefära)
1 tsk hackad färsk röd chilipeppar
1 burk kokosmjölk (200 g) (Vi använde mager)
2 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
hackad färsk koriander

1. Salta och peppra kycklingbitarna. Bryn dem lätt i en gryta eller wok tillsammans med citrongräs, ingefära och chilipeppar.

2. Blanda i champinjoner och paprika och stek under omrörning i några minuter. Häll på kokosmjölk och vatten och smula i buljongtärningen. Koka upp och sjud under lock 10 min.

3. Blanda i purjolök och sockerärter, koka ytterligare 5 min och smaka ev av med mer salt och peppar. Strö över hackad koriander.

Självklart säger receptet att man ska äta grytan med jasminris, men jag åt det med fullkornsbulgur och Marcus åt fullkornsris och det fungerade alldeles utmärkt. Tyvärr får ni ingen bild för jag var alltför hungrig för att tänka på att plocka fram kameran. :)

Inga kommentarer: