onsdag 16 september 2009

Mattips

Eftersom att jag har gått med i Viktklubb.se och försöker gå ner några kilo är recept som är både goda, nyttiga och enkla guld värda. Häromdagen hittade jag ett recept i en kokbok från Viktväktarna på torsk i paket som blev riktigt lyckat. Marcus fick med sig det i matlåda igår och kom hem och sa att det var hans nya favoriträtt. Så eftersom det blev så uppskattat tänker jag nu förmedla det till er.
  • 4 portionsbitat torskfilé á 175 g
  • 1 finhackad röd paprika
  • 1 finhackad rödlök
  • oregano
  • 2 finhackade vitlöksklyftor
  • 2 hackade tomater
  • pressad saft av en citron
  • 1 msk olivolja
  • 4 msk torrt vitt vin (eller balsamvinäger)
  • salt och peppar

Lägg varje fiskbit på en bit aluminiumfolie (30 x 30 cm). Blanda alla andra ingredienser och fördela blandningen över fiskbitarna. Vik ihop det till täta paket och ställ in dem i ugnen i ungefär 20 min i 200 grader.

Vi åt det med fullkornsris till. Jag gjorde portionsbitar á 100 g och tyckte att det räckte gott och väl. Marcus däremot fick 2 st á 100 g. :)

1 kommentar:

Tove sa...

Mums! Det låter jättegott ju! Ska definitivt testas! Puss